Ons avontuur in Ghana

Dag 16, 17 en 18

Dag 16 : knutselen

Vandaag zijn we veel bezig geweest met de kinderen. S ’morgens hebben we 3D kaarten gemaakt, dit vonden ze erg leuk. Zelf de oudere kinderen kwamen naar ons toe om mee te mogen doen. Ik heb het ze uitgelegd en we ze zijn samen een rustig plekje gaan zoeken om dit alleen te doen. Het blijft alleen erg moeilijk voor de jongere om te wachten tot ze aan de beurt zijn. Je moet zoiets doen in kleine groepjes. S ’middags zijn we gaan spelen met een propellertje. Gedurende de dag kwam mevrouw Charety en ook andere helpers naar ons toe om ons te bedanken voor alles wat we gedaan hebben, en vooral het feit dat Leon hun een paar dagen eerder had duidelijk gemaakt dat er dingen gebeuren die echt niet kunnen, en anders moeten. Ze zeiden tegen mij dat ze zo iemand als Leon nodig hadden, een sterke man die duidelijk was. Ik heb ze natuurlijk duidelijk gemaakt dat ik hem niet kan missenJ en wij ze alleen advies kunnen geven, ze zullen het toch zelf moeten doen. Er was nog nooit een man van middelbare leeftijd als vrijwilliger geweest, kreeg ik te horen. Het waren meestal jonge meiden die als vrijwilliger kwamen. Afgesproken werd dat we vrijdag alle werkers bij elkaar zouden zetten en onze bevindingen van de afgelopen 3 weken met hun zouden delen, en eventuele adviezen geven. Verder was het een leuke dag met de kinderen.

Dag 17, het afscheid nadert

Vrijdag de dag voordat we vertrekken bij het weeshuis, is Anita S ‘morgens om 7:00 uur samen met Steven en Julie naar het ziekenhuis gegaan om zijn bril op te halen. Dit ging heel goed, ze waren binnen 2,5 uur weer terug in het weeshuis. Ondertussen is Tina er geweest om afscheid van ons te nemen, die heeft Anita dus gemist. Toen Anita terug kwam bij het weeshuis vertelde mevrouw Charety dat we even op bezoek moesten gaan bij de chief van het dorp, het is me nog niet duidelijk wat daar de meerwaarde van is. Maar ja, we hebben kennis gemaakt met de Chief en ik heb een biertje met hem gedronken. Bij terugkomst heeft Anita met Steven een test gedaan, we hebben woordjes op het bord geschreven die hij moest overschrijven vanaf zijn schoolbankje, onder toezicht van tientallen kinderen heeft hij de test prima doorstaan, hij kon echt alles lezen. We hebben allemaal voor hem geklapt, en hij was heel blij. Missie geslaagd.

Vanaf 19:00 uur heb ik bij een plaatselijke DJ een disco geregeld met grote boxen en licht. De kinderen hebben gedanst van de eerste tot de laatste toon, het leek wel of sommige kinderen in trance raakte, echt ze gingen compleet uit hun dak. Als je ziet wat voor bewegingen ze maken met hun lichaam, zo jong al zo ritmische. Er zijn niet veel blanke lijven die daar tegenop kunnen. Als klap op de vuurpijl hebben we ook nog voor iedereen een flesje limonade en wat koekjes geregeld, dit maakte de avond voor hun echt compleet. We hebben echt genoten van het plezier van de kinderen, het was een onvergetelijke afscheidsavond.

Dag 18: dag van vertrek,

Zaterdag 20 augustus, we zullen vandaag om 9:00 uur opgehaald worden door onze chauffeur met Jeep. Maar voordat het zover is moeten we onze koffers nog pakken, we zijn er gisteren niet meer aan toegekomen. Anita is al om 6:30 uur wakker, en begint maar gelijk het zooitje bij elkaar te verzamelen, ik kan je vertellen als je 2,5 week uit de tas moet leven zonder een kast of iets dergelijks is het allemaal niet meer zo geordend. Rond een uur of 8 waren we klaar en zijn we afscheid gaan nemen van de kids en werkers en natuurlijk Mevrouw Charity. We hebben nog een aantal mooie foto’s gemaakt met de hele groep, en Lieke gaf een knulstelwerkje aan Charity. Toen alle kinderen bij elkaar stonden hebben ze nog voor ons gezongen, na dit muzikale meesterwerkje van kinderstemmetjes, begonnen de wat stevigere knuffels en werd het voor de kinderen pas echt duidelijk dat we weg gingen, sommige keken zeer droevig. Het is een dubbel gevoel, van één kant ben je blij dat je weer kan vertrekken, en van de andere kant weet je dat deze kinderen in deze armoede moeten trachten een toekomst op te bouwen. Onze chauffeur is ruim op tijd , waardoor we stipt om 9:00 uur vertrekken, de kinderen rende nog schreeuwend achter onze auto aan, en bleven zwaaien tot we ze niet meer konden zien. We moesten toch een paar keer slikken en een traantje weg pinken.

We zijn deze dag nog naar krokodillen farm en het “Kakum National Park” geweest, waarna we ons naar onze Prive Lodge aan het strand hebben laten brengen, ik moet zeggen een zeer groot contrast met datgene waar we de afgelopen 2,5 week geweest zijn. We hebben een privé strand met palmbomen en hangmatten incl een house keeper genaamd Joseph. Joseph is onze bewaker en regelt alles voor ons, zet onze strandstoelen aan zee en houd een oogje in het zeil als we weg zijn. Hier kunnen we de komende 3 dagen lekker uitrusten. Op 5 min loopafstand van onze lodge ligt een restaurant dat door 2 Nederlanders gerund wordt. Hier kunnen we s ’avonds en s’ morgens lekker gaan eten.

Paul en Amanda

Geweldige ervaring, weet zeker dat jullie bezoek wat bijgedragen heeft aan de toekomst van deze kinderen. Geniet er nog van de laatste dagen in jullie lodge.

Arie en Nelly van Oudheusden

Hebben met veel plezier jullie verslagen gelezen. Denk dat jullie kunnen terugkijken op een mooie tijd.
Verder wensen we jullie alvast een goede reis terug

Hendrik-Jan Verweij

Met belangstelling en bewondering heb ik jullie verslagen gelezen en jullie ervaringen gevolgd

Rust nog maar even lekker uit en alvast een veilige terugreis toegewenst

Oma Mien en Opa Geer

Eindelijk na zo vele vermoeiende belevenissen,RUST EN COMFORT.,laten jullie zich maar verwennen,.!!!

Een fijne en veilige terugreis gewenst, we kijken naar lullie uit>!!!!

Bettina

Bedankt dat jullie ons lieten meegenieten van jullie doen en laten in het weeshuis. Geniet nu van 3 daagjes zon, zand en zee en kom veilig terug. Tot ziens!! Liefs van ons allemaal.