Ons avontuur in Ghana

Dag 10 en 11 : Uitstapje naar de watervallen van Wli en Monkey town

Op Vrijdag 12 aug vertrekken we vroeg, het is de bedoeling dat we voor ruim voor het donker bij ons Hotel in Hohoe zijn. Volgens mijn berekeningen en die van Tina zouden we rond 15:00 uur in Hohoe zijn. Helaas ging het al mis in Swedru waar we de bus moeten nemen naar Accra. Volgens de overigens vriendelijk man achter het loket van de busmaatschappij komt de bus in 14 min, een half uur later was het weer 15 min, weer een half uur later zie hij dat de bus kapot was en dat een andere bus binnen 30 zou arriveren. Ik zal een lang verhaal kort maken, 3 uur later reden we eindelijk richting Accra, voordat we wegreden werd er nog door iemand voorgebeden/gezongen en de hele bus bad en zong mee, prachtig mooie ervaring, ieder voordeel hebt zijn nadeel zou Cruijff zeggen. Het was al duidelijk dat we 15:00 uur niet zouden halen. Onze bus reed gestaagd naar Accra waar we rond 15:30 uur arriveerde. Daar waar we stopte hebben we een taxi gepakt naar Tema station, deze beste chauffeur was er duidelijk op uit om ons op te lichten, de 20 cedi die hij vroeg was op voorhand al teveel, maar omdat alles al een beetje tegenzat had ik er geen moeite mee. Echter toen hij ons op het zogenaamde Tema station af wilde zetten zei hij dat de laatste bus al was vertrokken, hij deed zogenaamd wat navraag bij een bekende en zei dat hij ons wel naar een ander station wilde brengen maar dat koste wel extra geld. 100 meter verder zette hij ons af bij een station wat natuurlijk gewoon het Tema station was, dat andere zogenaamde station was gewoon een parkeerplaats voor bussen. De beste kerel bleef maar zuren om meer geld. Toen hij het kofferdeksel opende en wij onze bagage hadden, zei ik dat hij niets meer kreeg, ik ben weggelopen ook al was hij het er niet mee eens. Hier op Tema station hebben we uiteindelijk een minibus geboekt voor naar Hohoe, een groot nadeel hier in dit land is dat een bus pas vertrekt als deze helemaal vol zit, dus ook deze. Na dik 1,5 uur wachten in de bus was er nog 1 plek over. Er kwam maar niemand, na 10 min heb ik dat laatste ticket ook maar gekocht, waarna we snel onderweg waren. Ook nu zit het niet mee, vrijdagavond is de drukste avondspits van de week, het duurde één uur voordat we Accra een beetje uit waren, 22:15 uur kwamen we 14 uur later compleet kapot aan in ons Hotel in Hohoe. We hebben nog wat spaghetti gegeten waarna we ons nog lekker met een grote emmer warm water hebben kunnen wassen. 00:15 gingen verdiend slapen.

Uitstapje Watervallen Wli en Monkey Town.

Na ons avontuur gisteren hadden we geen trek in trotro of andere openbare vervoermiddelen. De Hoteleigenaar heeft ons een taxi chauffeur aan de hand gedaan die ons vandaag voor 200 cedi , dus nog geen €50 heeft rondgereden. Aangezien wij vandaag 2 toeristische bezienswaardigheden wilden bezoeken was dit de snelste en beste manier. Het ritje met deze taxi is ons vandaag zo goed bevallen dat we hem gelijk voor morgen hebben vast gelegd om ons 450 km verder naar het weeshuis te brengen.

Vandaag was echt een super mooie dag , we hebben allen genoten van de overweldigende waterval die midden in een tropisch woud lag met super veel vlinders en grote bomen en lianen. Het was net alsof je in een sprookje liep. De waterval ligt precies op de grens van Togo met Ghana, en is de grootste van dit land. Het laagste gedeelte waar wij vandaag zijn geweest is 50 m hoog, ik kon het niet laten om er met Lieke in te gaan zwemmen. Dit was een ongelofelijke mooie ervaring, er komen zoveel krachten vrij bij het neerplenzen van het water dat het moeilijk is om adem te halen , de zuurstof en lucht word letterlijk weggeblazen. Het is net of je in de zwaarste storm ooit bent beland, echt machtig mooi, Lieke zei na afloop dat dit was het mooiste wat ze ooit beleefd heeft. Ook Monkey Town was een super ervaring waarvan we mooie foto’s hebben gemaakt. Om 19:00 uur werden we door onze taxi chauffeur weer netjes afgeleverd bij het Hotel.

Mia en Jan

Mooie waterval en hoog heb ik nog nooit gezien.
Prachtigen foto,s

Jacqueline

Wat een prachtige foto's en wat weer een mooi verslag! Wat een ervaring!! Geweldig! Groetjes xxxx

Arie en Nelly van Oudheusden

Ook al loopt het wel eens even niet mee, maar alles wat jullie meemaken en de schitterende omgeving maakt alles weer goed.

Bettina

Niet te geloven wat jullie allemaal meemaken! Geweldig dat wij hier in Nederland mee kunnen genieten!!